SoVo P06 turnausvoittoon Lohjalla

30.8.2021

Someron Voiman jalkapallon P06 joukkue osallistui pitkästä aikaa turnaukseen sarjapelien lomassa. Korona-aikana turnauksia on ollut vähän ja muutenkin ison kentän 11 vs 11 turnauksia järjestetään vähemmän. Nyt kuitenkin OP Uusimaa Lohja Cup 2021 osui sopivaan kohtaan joukkueen kalenteriin ja sinne lähdettiin mukaan. Turnaus pelattiin sunnuntaina 29.8. Lohjan Asemapellon nurmikentillä ja pelimuotona siis 11 vs 11, peli-aika 1 x 25 minuuttia. Keli suosi turnausta ja sateisten päivien jälkeen ottelut pelattiin aurinkoisessa poutasäässä. Lämpötila taisi päivän aikana kohota jopa parinkymmenen asteen paremmalle puolelle.

Turnauksessa oli kaksi neljän joukkueen lohkoa ja alkupelien jälkeen sijoitusottelut. SoVo sai aamun ensimmäisessä ottelussa vastaansa Malmin Palloseuran 2007 Keltaisen joukkueen. Pojat oli saatu heräteltyä hyvin ja koko turnauksen pirteästi pelannut Jasper Joosela vei SoVon nopeasti 1-0 johtoon. Peli oli oikeastaan koko ajan SoVon hallussa ja loppulukemiksi kirjattiin 4-0 somerolaisille. Jasper Joosela teki vielä toisen maalin tähän ja Leevi Salo yhden. Atso Pätäri tykitti yhden turnauksen hienoimmista maaleista, kun kova kaukolaukaus tärähti MPS:n maalin ylänurkkaan.

Toisessa ottelussa vastustaja tuli myös Helsingistä, nyt vastaan tuli Käpylän Pallon 06 AC joukkue. Tämä ottelu oli tiukempi ja fyysisempi. SoVo käytti kuitenkin maalipaikat hyvin ja Jasper Jooselan maaleilla 2-0 voitto. Puolustus piti Käpylän hyökkäykset kurissa ja maalivahti Ilmo Nokalle toinen nollapeli putkeen.

Kolmannessa alkulohkon pelissä vastaan tuli turnauksen järjestäjän Lohjan Pallon Sininen joukkue.  Tämä oli selkeästi kovin testi SoVolle tähän mennessä, mutta Micky Enqvist vei SoVon 1-0 johtoon alun tasaisen väännön jälkeen. Sitten tapahtui jotain outoa, kun tuomari näki käsivirheen SoVon pelaajalla ja tuomitsi LoPalle rankkarin. Kukaan muu kentällä eikä yleisössä huomannut tilanteessa yhtään mitään, mutta tuomari näki näin ja pallo pilkulle. LoPa tasoitti siitä pelin loppulukemiksi 1-1. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut SoVon tilanteeseen, vaan näillä tuloksilla irtosi lohkon ykkössija.

Ensimmäisessä jatkopelissä pelin henki oli se, että voitolla finaaliin ja tappiolla pronssiotteluun. Vastaan SoVolle tuli toisen lohkon kakkonen, joka oli PPJ Alfa joukkue Helsingistä. Pelin panokset näkyivät ja tässä vaiheessa päivää myös rasitus alkoi näkyä pelaajissa. Rikkeitä oli paljon ja tuomari jakoi vastustajalle myös paljon keltaisia kortteja. SoVo käytti maalipaikat todella hyvällä prosentilla tässä pelissä ja marssi finaaliin 3-0 voitolla. Maaleista vastasi Akseli Hakamäki kaksi kertaa ja Atso Pätäri teki yhden.

Finaalissa vastaan tuli tuttu joukkue eli alkulohkossa jo kohdattu LoPa Sininen joukkue, tässä oli siis revanssin paikka. Vastustaja aloitti finaalin hyvin ja käänsi peliä nopeasti ylöspäin tilanteenvaihdoissa. Tämä tuotti SoVolle ongelmia ja LoPa siirtyikin 1-0 johtoon. Tässä kohtaa alkoi myös väsymys painaa SoVon pelaajia ja vaihtoja piti tehdä tiuhempaan tahtiin. Jos edellisessä pelissä käytettiin maalipaikat hyvin, niin nyt tuntui, ettei mistään uponnut. SoVo sai luotua useita maalipaikkoja, mutta yritykset menivät joko maalin ohi tai vastustajan maalivahdille. Kova yritys kuitenkin palkittiin ja lopulta Jasper Joosela tasoitti finaalin 1-1 lukemiin. Näihin lukemiin myös varsinainen peliaika päättyi ja edessä oli 10 minuutin jatkoaika. Jalat alkoivat painaa pelaajilla toden teolla, mutta nyt piti vain purra hammasta ja jatkaa. SoVo sai luotua hyvän maalipaikan aivan jatkoajan loppulla, mutta viimeistely taas ohi. Jatkoajalla ei tullut maaleja, joten ottelu päättyi 1-1 ja edessä oli rangaistuspotkukilpailu. Pilkkukisaa lähdettiin ampumaan ensin viidellä pelaajalla ja tarvittaessa sitten lisää. LoPa aloitti kisan ja kaksi ensimmäistä pilkkua he laittoivat varmasti sisään. Myös SoVon Akseli Hakamäki ja Micky Enqvist onnistuivat ja tilanne tasan 2-2. Sitten LoPan kolmas yritys meni maalin ohi. Tämän jälkeen Jasper Joosela latasi SoVon 3-2 johtoon. Lohjan seuraava pelaaja onnistui, joten tilanne taas tasan. Seuraavaksi Markus Veikkola laittoi pallon varmasti sisään ja nyt paineet LoPan vetäjälle, jonka oli siis pakko onnistua. Lohjan pelaaja laukoi pallon tolppaan ja näin SoVolle turnauksen voitto sekä kultamitalit. Hieno suoritus pojilta!

SoVon kokoonpano turnauksessa:

Ilmo Nokka, Sebastien Galuszka, Markus Veikkola, Nuutti Vartemaan, Veeti Salo, Leevi Salo, Eero Lehtinen, Oliver Helenius, Atso Pätäri, Aimo Kurvinen, Eeli Pynninen, Jasper Joosela, Akseli Hakamäki ja Micky Enqvist.